רווח גולמי- הגדרה
רווח גולמי של סוגי החברות השונות (תעשיה, מסחר, פיננסית וכדומה..) הוא הרווח שבין עלות הייצור או הייבוא של המוצר לבין המחיר בו הוא נמכר. במידה והמוצר נמכר במחיר נמוך מעלות ייצורו או ייבואו, המצב נקרא הפסד גולמי.
הרווח הגולמי מסוגל לאפיין חברות שונות ולהסביר את אקלים העבודה בה, לדוגמא בחברות הבאות:
- חברות תעשייה - הרווח הגולמי מצביע לרוב על ההפרש בין מכירת המוצרים לבין העלות בפועל של ייצורם כגון עלות העסקת עובדי הייצור, חומרי הגלם ועוד…
- חברות שירות - הרווח הגולמי מצביע לרוב על ההפרש בין הרווח ממתן שירותים לבין עלויות סיפוק השירותים הניתנים. לרוב בחברות השירות הרווח הגולמי הממוצע מתמקם בין 25 אחוזים ל28 אחוזים.
- חברות המסחר - הרווח הגולמי מצביע לרוב על ההפרש בין הרווח של התאגיד ממכירת המוצרים ללקוחות הקצה לבין מחיר המוצרים בשוק הסחורות.
לדוגמא-
חנות המתעסקת במכירת ציוד משרדי תחשב את הרווח הגולמי באופן הבא:
עלות הייצור של מדפסת, הבאתה לשוק הסיטונאי ומכירתה לבעל החנות מתמצא בכמאה שקלים לבעל החנות,
בעל החנות ימכור את המדפסת במאה וארבעים שקלים, מכאן שהרווח הגולמי יגיע לסכום של שבעים וחמישה שקלים.
חשוב לציין כי הרווח הגולמי נותן מידע כללי לגבי הכדאיות הכלכלית של הפעילות של כל עסק באופן די שטחי, מאחר ולא נלקחים בחשבון כל שאר האופרציות הקשורות לניהול עסקי כגון פרסום, שכירות, מיסים וכיוצא בהם, שהרי אלו מצביעים על רווח תפעולי שהינו מפורט יותר.
במידה והרווח התפעולי הינו שלילי והעסק נמצא בהפסדים יש לערוך בדק בית מקיף ולוודא אם יש טעם להמשיך בהליך העסקי הנוכחי או שמא לשנות כיוון ולהתייעל.
רווח גולמי - הדרך לחשב את שיעורו של הרווח
שיעור הרווח הגולמי נובע מהחישוב שלהלן- רווח גולמי לחלק לסך כל ההכנסות מהמכירות. ניתן להסביר זאת על ידי ההדגמה הבאה:
חנות שההכנסות מהמכירות שלה הנן מאה וחמישים אלף (150,000) שקלים, פחות עלות קניית המוצרים מאה אלף (100,000) שקלים, יוצרים רווח תפעולי של חמישים אלף (50,000) שקלים.
כדי לחשב את שיעור הרווח הגולמי יש לחלק את הרווח התפעולים (חמישים אלף, 50,000 שקלים) בסך ההכנסות מהמכירות (מאה וחמישים אלף 150,000 שקלים). מכאן ניתן להבין כי שיעור הרווח הגולמי הינו 0.33.
ישנם בעלי עסק רבים שאינם מרוצים עם תוצאות שיעור הרווח הגולמי שלהם, על כן מומלץ כאמור לבצע בדק בית מעמיק בכל הנוגע לענפי הפעילות העסקית בכדי לייצר מצב בו הרווח הגולמי גדל וכך להגדיל את ההכנסות.
כמו כן, בימינו ניתן למצוא מגוון אפיקים שיחשבו עבורנו את הרווח הגולמי, ללא צורך בחישוב עצמי.
סוגי רווח - דוגמאות שכיחות
רווחיות העסק, החברה או התאגיד נמדדת על ידי חישוב ההפרש בין ההכנסות השוטפות להוצאות התדירות.
על מנת שנוכל לחשב את הרווח באופן הברור ביותר יש להבין תחילה את הסכום שנכנס בשוטף מן המכירות באופן מלא, לאחר קיזוז הסבסודים.
על כן, בפעילות השוטפת עלינו לתת דגש על סוגי הרווחים השכיחים שלהלן:
רווח נקי - הרווח הטהור אחר חישוב כל ההוצאות, המסים וכדומה. זהו הרווח הסופי שנותר בחברה, או בתאגיד.
רווח גולמי - הרווח ממכירת המוצר או השירות פחות מכיר העלות בו הוא נרכש. רווח גולמי גבוה יבשר לרוב על עסק בריא ויעיל, שיאפשר פיתוח נוסף.
רווח תפעולי - רווח גולמי לאחר הורדת עלויות התפעול השוטף של העסק כגון מחקר, עלות שכר הדירה של העסק, שכירת עובדים והענקת תנאים סוציאליים עבורם ועוד… כמו כן ישנם עסקים בהם חשוב לתת דגש על הרווח התפעולי לאחר החזרי הלוואות, שכן בחלק לא מבוטל של עסקים הלוואות פיננסיות הנן מנוע צמיחה חשוב, אך מעמיס בנוסף ריביות, קרן הצמדה למדד, ועוד. מנתון זה אפשר ללמוד על עומק היכולות הפיננסיות של העסק.
רווח נקי ללא מיסוי - חישוב הרווח התפעולי כולל מגוון ההוצאות שאינן כוללות מיסוי (חישוב המיסוי כאמור נעשה בשורת הרווח הנקי).
רווח תפעולי לעומת רווח גולמי
כאמור לעיל, סוגי חברות, תאגידים ועסקים שונים מתייחסים באופן שונה למונח רווח גולמי. ההבדל הרב בין דרכי התפעול של סוגי החברות השונות (חברות תעשייה, חברות שירות, חברות מסחר וכדומה..) בא לידי ביטוי ברווח הגולמי, אך עדיין מבטא בכלל סוגי החברות את ההכנסה ממכירות לעומר עלות הייצור או הייבוא או ההפקה שלו. אולם הרווח התפעולים מתבטא גם בחישוב עלות כלל חומרי הגלם, הפרסום שכר הדירה של המקום הפיזי של העסק, ביטוח, אבטחה, הענקת תנאים סוציאליים לעובדים כולל שכר והפרשה לפנסיה ועוד.. יש לשים לב כי הרווח הגולמי לא מראה את חישובי המס שיקוזזו מהרווח הסופי, שירותים פיננסיים שעליהם מסתמכת החברה, העסק או התאגיד, ועוד הוצאות כלכליות מגוונות.
מסקנות
רווח גולמי הינו כלי יעיל להבנה כללית בנוגע לזכות הקיום של העסק, החברה או התאגיד. הרווח הגולמי מאפשר להסיק מסקנות לגבי המשך הדרך העסקית, ולוודא פעילות עסקית תקינה בצורה בסיסית, לפני ניכוי שאר ההוצאות כגון פרסום, זכויות סוציאליות לעובדים כולל שכר עבודה, עלות אבטחה, מיסים וכדומה. כאשר הרווח הגולמי עולה, עולה ההסתברות להצלחת השרידות העסקית ופיתוח העסק, התאגיד או החברה. עסקים אשר הינם חפצי חיים עליהם לוודא בכל זמן נתון כי הם יודעים בדיוק מהו הרווח הגולמי שברשותם, על ידי העסקת רואה חשבון שינתר באופן קבוע שהרווח הגולמי לא נמצא בירידה, שכן יש לקוות שהרווח הגולמי יעלה או יתייצב. רווח גולמי שלילי הינו מצב שמחייב בדק בית מעמיק, שמא ההתנהלות אינה סבירה ויש לבצע תכנון עסקי מחודש.